بخشهای مهم حفاری معدن و نمونه گیری

مطالب مفید درباره کرگیری در معدن (کورگیری معدن)

مقالات مرتبط

کورگیری معدن

بررسی کرگیری معدن

1402/12/10

بخشهای معدن سنگ

مهمترین بخشهای یک معدن سنگ

1403/05/09

یکی از مهمترین بخشهای یک معدن سنگ چه می تواند باشد؟

1403/05/09
یکی از مهمترین بخشهای یک معدن سنگ چه می تواند باشد؟

کار کرگیری یا کورگیری یا نمونه گیری در واقع یکی از مهمترین بخشهای یک معدن سنگ به حساب می آید که باید آن را حتما قبل از هر کاری به صورت درست و فنی انجام داد.چرا که برای شناختن کل محدوده سنگ تزیینی و غیر تزئینی قبل از هزینه های اضافی از جمله اکتشافات معدن جابه جا کردن دستگاه آلات سنگین جاده راهسازی و.......باید از چند جا از محدوده کار حفاری یا نمونه گیری را به صورت دقیق انجام داد.اکثرا برای سنگهای تزئنیی ، کار کردن در یک سینه کار معمولی 10 الی 20 متر کار کرگیری قطعا نمونه سنگ را مشخص کرده و لایه ها صفتی و نرمی و حتی رنگ سنگ را مشخص میکند.در بعضی از معادن ها قطر مغزه یا کر باید بزرگ باشد مثلا قطرهای 76، 86، 90 وحتی 110 باید استفاده کرد.

بخش مهم حفاری معدنی

این سایزها اغلب برای سنگهای نرم یا آهکی استفاده می شود. برای کار کرگیری با دستگاه سنگین هزینه های زیادی به جای می آورد. در این ضمینه گروه بازرگانی میکاییل خلیفه (شرکت کردریل) با وارد کردن دستگاه های سبک و قابل حمل از جمله بنزینی برقی و دیزلی برای متراژ 10 الی 50 متر حفاری در تمام نقاط با هرشیب و صخره ای و در خاک و سخت ترین سنگها قطعا کار را برای معادن دارها راحت کرده و با حداقل هزینه میتوان کار مغزه گیری را از کل محدوده سنگ با خیالی آسوده به عمل آورند. کار نمونه برداری یکی از اساسی ترین مراحل اکتشافات است زیرا دستگاه های قابل حمل و سبک با وزن تقریبی 20 کیلوگرم کار کرگیری را راحت تر کرده و با جا به جا و به علت سبک بودن دستگاه و لرزش کمتر نمونه سالم تر میتوان به دست آورد. با توجه به بعضی از معدن ها مثل معدن (گرانیت، سیلیس، مس، آهن، کروم ، مرمریت)که اکثرا سختی این نوع سنگها بسیار بالاست شرکت کردریل (Korderel.ir) با وارد کردن انواع سرمته های DIYABORIT_KERELYOS سوئدی و آمریکایی با سختی بالای 9 برش روی این نوع سنگها را راحت کرده و با خیالی آسوده می توان روی این نوع سنگها کار نمونه گیری یا مغزه گیری را انجام داد.

تجهیزات حفاری معدنی

در بعضی از معدنها کار کورگیری را باید به صورت افقی یا مورب انجام داد مشخصا هر دستگاه کرگیری قابل حمل که قابلیت حفاری را داشته باشد قطعا باید کلاج دار باشد تا درصورت افقی یا عمودی یا حتی زدن سقف هم بتواند کارایی لازمه را داشته باشد .زیرا در صورت نداشتن کلاج و به محض روشن شدن ، دستگاه شروع به چرخیدن کرده و بدون شک به مشکل خواهید خورد. اگر دستگاه پرتابل داری کلاج نباشد قطعا ضربه شدیدی به اپراتور وارد خواهد کرد چون در صورت نداشتن کلاج مهار دستگاه تقریبا غیر ممکن خواهد شد. نکته مهم اینکه دور و سرعت و قدرت دستگاه بسیار مهم بوده زیرا برای سرعت دادن به کار و متراژ بالا برای حفاری قطعا باید قدرت لازمه را داشته باشد.

تجهیزات کورگیری معدن